Versie: 1.3 Datum vaststelling: 01-12-2025 Vastgesteld door: Directie Huis Voor Bewustzijn B.V. Inwerkingtreding per: 01-12-2025 Documentbeheerder: kwaliteitsfunctionaris
1. Definities In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: – Huis Voor Bewustzijn B.V.: de zorgaanbieder gevestigd aan Rokin 92-96, 1012 KX Amsterdam. – Cliënt: iedere natuurlijke persoon die zorg of behandeling ontvangt. – Behandelaar: een aan de organisatie verbonden zorgverlener. – Behandelingsovereenkomst: de overeenkomst tussen zorgaanbieder en cliënt conform de WGBO. – Verwijzer: huisarts of medisch specialist die een cliënt doorverwijst voor behandeling.
2. Toepasselijkheid Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle behandelovereenkomsten, consulten, trajecten, diagnostiek, online consulten en overige diensten die Huis Voor Bewustzijn B.V. aanbiedt.
3. Totstandkoming van de behandelingsovereenkomst De behandelingsovereenkomst komt tot stand wanneer: 1) de cliënt zich aanmeldt, 2) een geldige verwijsbrief aanwezig is indien vereist, 3) de behandelaar de zorgvraag accepteert. 4) de behandelovereenkomst ondertekend
Huis Voor Bewustzijn B.V. behoudt zich het recht voor een zorgvraag te weigeren wanneer behandeling binnen onze instelling niet passend of niet verantwoord is. Dit is het geval wanneer: • de benodigde zorg niet binnen onze setting of expertise kan worden geleverd; • er sprake is van contra-indicaties die behandeling in de generalistische basis-GGZ of specialistische psychologische zorg onmogelijk maken; • de veiligheid van medewerkers of cliënten niet kan worden gewaarborgd; • de cliënt zich in een acute crisissituatie bevindt, waaronder (maar niet beperkt tot): o suïcidaliteit of acuut suïcidaal gevaar o psychoses of ontregelde toestandsbeelden o ernstige of actieve verslavingsproblematiek o ernstig ondergewicht met medische risico’s o ernstige agressie of dreiging richting zichzelf of anderen o recente manische episodes of instabiele bipolaire ontregeling • sprake is van specifieke behandelvragen die buiten onze deskundigheid vallen, waarbij gespecialiseerde behandeling elders beter aansluit. In dergelijke situaties verwijzen wij de cliënt, waar mogelijk, naar een passende zorgaanbieder of adviseren wij contact met de huisarts, huisartsenpost of crisisdienst.
4. Verantwoordelijkheden van cliënt en zorgaanbieder De zorgaanbieder: – levert zorg volgens professionele standaarden en wetgeving (WGBO, Wkkgz, AVG); – ziet toe op correcte indicatiestelling, dossiervoering en behandeling; – waarborgt continuïteit van zorg binnen redelijke grenzen.
De cliënt: – verstrekt volledige en correcte informatie over gezondheid en omstandigheden; – houdt zich aan gemaakte afspraken en betalingsvoorwaarden; – meldt tijdig wijzigingen in gegevens of verzekering.
5. Tarieven, declaraties en betaling – Huis Voor Bewustzijn B.V. werkt ongecontracteerd. – De cliënt is altijd zelf betalingsplichtig. – Tarieven worden jaarlijks vastgesteld en gepubliceerd op de website. – Facturen dienen binnen 14 dagen te worden voldaan. – Bij niet-tijdige betaling kan een incassotraject volgen.
6. Annulering en no-show – Annulering van afspraken kan kosteloos tot 48 uur vooraf. – Bij annulering binnen 48 uur of niet verschijnen wordt het no-show tarief in rekening gebracht. – Het no-showtarief kan niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar.
7. Dossiervoering en privacy – Dossiervoering vindt plaats conform de WGBO, AVG en interne protocollen. – De cliënt heeft recht op inzage, correctie, afschrift en vernietiging (voor zover wettelijk toegestaan). – Gegevens worden alleen gedeeld met derden met schriftelijke toestemming, tenzij wettelijke verplichtingen anders vereisen.
8. Communicatie en bereikbaarheid – Huis Voor Bewustzijn B.V. is bereikbaar via telefoon en e-mail binnen de aangegeven openingstijden. – In geval van crisis levert de praktijk geen acute zorg. De cliënt dient contact op te nemen met huisarts of huisartsenpost.
9. Klachten en geschillen – Klachten worden in eerste instantie besproken met de behandelaar of praktijkleiding. – Indien dit niet leidt tot een oplossing, kan de cliënt terecht bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris via de LVVP. – Geschillen worden behandeld door de erkende geschilleninstantie van de LVVP.
10. Beëindiging van de behandeling De behandeling kan worden beëindigd door: – afronding van het behandeltraject; – wens van de cliënt (met zorgvuldige afronding); – beslissing van de behandelaar wanneer voortzetting niet verantwoord is; – verhuizing of onbereikbaarheid van de cliënt.
Bij beëindiging zorgt de behandelaar voor passende overdracht aan de verwijzer of nieuwe zorgaanbieder, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt (voor zover wet dit toestaat).
11. Aansprakelijkheid – De zorgaanbieder is slechts aansprakelijk voor schade indien sprake is van aantoonbare toerekenbare tekortkoming of nalatigheid. – De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door de beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd. – Indirecte schade komt niet voor vergoeding in aanmerking.
12. Overmacht Onder overmacht wordt verstaan: omstandigheden die de uitvoering van zorg onmogelijk maken, waaronder ziekte van behandelaren, technische storingen, calamiteiten of overheidmaatregelen. In geval van overmacht zal de zorgaanbieder zich inspannen om vervanging of uitstel te regelen.
13. Wijzigingen van voorwaarden Huis Voor Bewustzijn B.V. behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te wijzigen. De meest actuele versie wordt gepubliceerd op de website en verstrekt bij aanvang van behandeling.